מוקד המלשינון של מס הכנסה

זהו אחד המוקדים הטלפוניים מעוררי המחלוקת שיש, גם אם ברור שהמטרה שעומדת מאחוריו חשובה. הקו האדום של מס ההכנסה, ה"מלשינון", נפתח לא מכבר במטרה להילחם בהעלמות המס, שמגיעות להיקף עצום בישראל.

בדרך, הוא גרר גם לא מעט ביקורות. מה חשוב לדעת על המלשינון? וכיצד תוכלו, בעת הצורך, ליצור איתו קשר?

על מוקד המלשינון

התכלית של מוקד המלשינון פשוטה. באמצעותו, יכול כל אזרח לדווח, בעילום שם, על העלמת מס של גורם אחר, בין אם אדם פרטי ובין אם בעל עסק: החל ממסעדות, דרך נהגי מוניות ועד למשכירי דירות.

לא צריך להיות מומחה לכלכלה כדי לדעת שהעלמות מס נפוצים בתחומים אלה, כמו גם בתחומים רבים אחרים. באותה מידה, חשוב להדגיש שהסכומים המצטברים של העלמות מס אלה עלולים להגיע למיליארדי שקלים מדי שנה.

הנחת היסוד של ממשלת ישראל בכלל, ושל משרד האוצר בפרט, היא שהעלמות מס מסוג זה פוגעות, בסופו של דבר, בכיס של כל אזרח ישראלי. כל אותם דגשים ששמענו בשנים האחרונות לא מעט, על הקלה על תשלום המיסים של האזרח הישראלי או על שוויון בנטל, נכנסים כאן לתמונה. או כפי שניסח זאת שר האוצר לשעבר, יואב שטייניץ: "הציבור יכול להיות שותף במלחמה נגד ההון השחור בישראל". ההערכות הן כי באמצעות המלשינון, ניתן לגלות העלמות מס בשיעור של 20 מיליארד דולרים מדי שנה.

על כל פנים, רשות המיסים מתחייבת לבדוק את המידע שמועבר אליה באמצעות המוקד, ובכל מקרה – לשמור על דיסקרטיות מלאה ביחס לגורם שהעביר אליה את המידע. על מנת לדרבן את הציבור הרחב לדווח באמצעות המוקד הזה, הוחלט על שורה של הטבות, כלכליות ברובן, שיימסרו לאנשים שמסרו מידע שהתברר כנכון. בעבר היו אלה ניתנות אך ורק במקרים של הליכי כופר או הרשעה, אך עם הזמן הן החלו להינתן גם כאשר המידע הביא לפתיחת הליך אזרחי נגד האדם המדווח כנגדו.

האם זה אכן אתי? תשפטו בעצמכם. מה שבטוח, הוא שהמלשינון גרר ביקורת ציבורית ענפה. היו שטענו כי הוא עלול להביא למספר עצום של דיווחי סרק, ולו עקב רצון של אנשים לנקום באלה שפגעו בהם. ביקורות אחרות הייתה על כך שהמוקד מתמקד, לכאורה או שלא, באזרח ה"פשוט", בעוד העלמות המס של חברות ענק במשק ידועות לכל.

פרטי התקשורת

קו צדק של רשות המיסים ("המלשינון") –

כתובת: בכל הארץ.

טלפון: 03-7633000 או 5352* מטלפון נייד.

שעות פעילות המוקד: ימים א'-ה', 8:30-16:30.

פקס: 076-8090630.

אתר מוקדים טלפוניים הוקם במטרה  להעניק לגולשים אפשרות ליצור קשר מהיר ונוח עם כל הגופים החשובים בישראל. 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן